Teologia istoriei în „Monarchiarum physica examinatio” (1714)

Daniel Benga

Dimitrie Cantemir i-a dedicat țarului Petru I, în anul 1714, în contextul confruntărilor dintre Rusia și Suedia micul tratat intitulat „Monarchiarum physica examinatio” – Cercetare naturală a monarhiilor. Constatând creșterea și descreșterea, afirmarea și dispariția marilor imperii ale lumii, Dimitrie Cantemir, plecând de la viziunea prorocului Daniel despre succesiunea a patru imperii până la venirea lui Mesia, interpretează succesiunea imperiilor în funcție de cele patru puncte cardinale, ajungând la concluzia că  a patra monarhie va fi Monarhia Boreală a Rusiei. Aceasta marchează ultima etapă a istoriei. Luând așadar ca punct de plecare revelația iudeo-creștină, Cantemir construiește o teologie a istoriei, care se va concretiza într-o utopie milenară de pace, dreptate și fericire până la venirea Domnului, așa cum este profețit în pasajele finale ale lui Daniel. Studiul prezent analizează modul în care Dimitrie Cantemir interpretează sensul istoriei lumii în acest mic tratat, interogând interpretarea savantului român și arătând, că viziunea sa nu corespunde unei teologii autentice a istoriei.

Dimitrie Cantemir dedicated to Tsar Peter I, in 1714, in the context of the confrontations between Russia and Sweden, the small treatise entitled "Monarchiarum physica examinatio" - Natural research of monarchies. Noting the growth and decline, the rise and fall of the world's great empires, Dimitrie Cantemir, taking as his starting point the vision of the prophet Daniel about the succession of four empires until the coming of the Messiah, interprets the succession of empires according to the four cardinal points, concluding that the fourth monarchy will be the Boreal Monarchy of Russia. This marks the final stage of history. Taking the Judeo-Christian revelation as his starting point, Cantemir constructs a theology of history, which will be concretised in a millennial utopia of peace, justice and happiness until the coming of the Lord, as prophesied in the final passages of Daniel. The present study examines how Dimitrie Cantemir interprets the meaning of world history in this small treatise, questioning the Romanian scholar's interpretation and showing that his vision does not correspond to an authentic theology of history.

Key words: theology of history, Christian revelation, empires, prophet Daniel